mandag den 28. maj 2012


Materialitet         
og mennesket Anholt.

Af Jonas Palm

                              Det utænkelige
At begribe en materialitet med sin forstand er umuligt. Så snart materialiteten, dvs. en hvilken som helst genstand, person, stentype og kemisk sammensætning, bliver tænkt er det ikke længere materialiteten der er genstand for tanker, men det, den tænkende tillægger materialiteten af betydninger.
For at begribe en materialitet ud fra dens egen præmis, må vi ignorere vores fortolkningsapparat. Vi skal ved  hjælp af vores sanser begribe materialiteten og fastholde denne forståelse så længe at den har gjort et indtryk på os. Så kan fortolkningsapparatet sikkert heller ikke ignoreres længere, men da vil det umiddelbare indtryk  påvirke analysen og dermed hvordan vi tænker på den pågældende materialitet.
For at begribe en materialitet er det selvfølgelig nemmest at sanse en simpel form som ikke er sammensat af forskellige materialer. En træstol er mindre forvirrende end en palleløfter. Alligevel kræver det en del ignorering af intellektet at nå frem til materialiteten i stolen. Først skal man ikke se det som en stol, men et behandlet træstykke af en bestemt sort, tykkelse osv. Dernæst det som binder dem sammen og ligeledes hvilken form det danner.     
Det handler om at bruge sine sanser fuldt ud. Følge og nyde sine sansers umiddelbare indtryk af den sansede væren, uden at bruge sit intellekt. Det skal prøves at forstås uden at blive tænkt.
Formålet med at begribe materialitet  på dets egets præmis.   
Der er mange gode grunde til at søge en sådan erfaring. Det er et mere retvisende og sandfærdigt indtryk af verden.  Selve forsøget vil kunne give dig en fornemmelse for mystisk indsigt og lykkes det, vil du blive mystiker. Ikke fordi at materialitet på materialitetens præmis er mystisk, men det ligger så fjernt fra vores kulturelle fortolkningsrammer, at det vil blive ekstremt og fremmed.
At sanse væren uden at begribe det med sit kulturelt betingede intellekt, vil være et berusende trip, en transcenderende rejse til rå erkendelse.  Skal erkendelsen give mening og gøres begribelig skal den transformeres eller formaliseres sprogligt. Deri bliver projektet umuligt, for sproget er en konstruktion som tjener kulturens præmis. Ethvert forsøg hilses dog velkommen og giver os mange interessante tanker som udvikler kulturen.
Talen; Anholt, det ægte menneske.
Måske eksisterer Anholt ikke. For nemhedens skyld  vil jeg slå det fast. Anholt eksisterer ikke. Politisk set. Det giver os friheden til at skabe og definere Anholt.
Anholt skal være en ø, muligvis omgivet af vand. En kunstig ø som tjener rekreative og mystiske formål. Øen er mest en ørken, men har dog en skov, drikkevand og et relativt varieret dyreliv.  Placeringen er vigtig. Her er jeg villig til at lytte, men forestiller mig et sted inde i et gigantisk rumskib. En sådan placering vil udstråle imperial arrogance. Det viser stålfast insisteren på Anholts betydning. Da Anholt hverken er en smuk oase eller et paradis, vil øen mere signalere mystisk betydning, end luksuriøs dekadence.
Hver kvadratmeter i et rumskib er naturligvis en udgift. At skabe Anholt der, vil være en betragtelig økonomisk udfordring, men jeg er sikker på vi kan finde de nødvendige ressourcer.    
Det mystiske formål med at skabe Anholt, er at erkende det ægte menneske. Det er vores kulturs uerkendte stræben.  Vi tror på konteksten. Alt eksistere kun i forhold til konteksten, selv mennesket. At eksistere er at forstå sig selv i forhold til sine omgivelser, medieringer og relationer. Kan vi ikke afkode konteksten, ophøre vi med at eksistere. Vores legemer er da blot bizar interiør for andres eksistens. Det gælder naturligvis alt hvad vores kultur kan formulere. Sandhed, stemning, liv og død.
 Vores kultur opretholdes af folk som os, uendeligt selvoptagede væsner. Vi ønsker en unika væren, en ægte eksistens, et jeg. Samtidig erkender vi og anerkender kun en relativ og kontekstuel virkelighedsforståelse. Det skaber et logisk og tabubelagt kulturelt traume. Manglen på selverkendelse. Hvem er vi egentlig?
Vi kan kun se os selv som konstruktioner. Vores jeg er en omskiftelig fortælling, styret af sin kontekst. Jeg-konstruktionen kan lide, føle sorg, glæde og forløsning. Det er dog ikke umiddelbare følelser og sindstilstande. Jeg-konstruktionen bearbejder det umiddelbare, så det bliver konformt kulturelt afkodeligt. Vores kultur er dog  meget rig på konforme fortolkninger af sindstilstande og fortællinger. Vi har så mange at vælge i mellem, at det føles som vores egne umiddelbare oplevelser. Vi kan narre os selv så vi ikke opdager den kulturelle omformning af vores mest betydningsfulde oplevelser. Vi kan fortrænge traumet, men samtidig ønsker vi, i højere og højre grad, et selvstændigt jeg, at være et ægte menneske.
Det er den virkelige grund til at skabe Anholt. En kunstig og overskuelig ø som rummer liv og kimen til ægte menneskelighed. Anholt bliver vores portal til en tilstand vi kun kan gisne om. Vi vil træde ud i den virkelige ægte verden, øen Anholt. Der vil vi som nyfødte forstå materien, altet, altings væren. Vi smelter sammen med den sande virkelighed, uden nogen kulturel afhængighed. På Anholt vil vi tale det sande sprog og alt væren vil tale til os og vi vil forstå. Ser i det, venner? vi bliver som superhelte, vi kan afkode matrixen.
Det er visionen, kan vi blive ægte mennesker vil alt ægte tale til os og give os sand viden. Det betyder magt. Viser det ægte menneske at være vores kulturelle orden underlegen, vil den erkendelse også være yderst fordelagtig. Da har vi jo bevist vores kulturs overlegenhed og deri fået magtfuld propaganda over for rivaliserende kulturer.    
At opføre Anholt og bruge øen bevidst mystisk, vil under alle omstændigheder være en stor kulturel bedrift. I første omgang skal et stort antal forskere, kunstnere, filosoffer og fritænkere hyres til at udforme og udforske øen. De skal styres af et vildtvoksende og selvregulerende bureaukrati som dræner statskasserne og gør militæret misundelige. Dette overdrevne ressource forbrug er nødvendigt. Det giver vores kultur den store respekt for projektet og følelse af universel nødvendighed der skal til. Ikke for at opføre selve øen, men give den nødvendige alvor som kan gøre Anholt transcenderende.                                       
 Efterskrift.
Som talen om Anholt viser, er vejen til at forstå væren og se sin egen væren, meget lang. Vi mennesker kan ikke gøre det ved hjælp af vores sanser, ej heller forstand. Vi kan kun gisne medmindre vi går ad mystiske veje. Det er sandsynligt at næste generation af opretgående, tænkende aber, vil være os så overlegen, at de kan sanse alt væren som det virkelig er i sin egen materialitet. Muligvis vil vi med årene skabe en kunstig intelligens, som har sådanne egenskaber. Måske vil vi have så stor forældrekærlig stolthed for denne nye intelligens, at vi vil nyde dens opdagelser uden misundelse og frygt. Så kan vi udleve vores egne romantiske længsler efter ægthed, gennem menneskeskabte kunstige intelligenser.  
I de næste mange år vil det dog være uafklaret.  Som menneske i vores kulturelt betinget verden, vil ideen om sand forståelse, af det som eksisterer materielt, forblive et tanke eksperiment.  Dog giver tanken en sund kontrast til vores kulturs dyrkelse af det flydende, kontekstuelle og relative virkeligheds syn. Ikke fordi at ægte forståelse af materialitet nødvendigvis vil sætte spørgsmålstegn ved vores kultur. Det kan vi jo i sagens natur ikke vide.