søndag den 20. januar 2019

Solkongens Nabo svælger i valgplakater.

Solkongens Nabo vil gerne fortolke/ omforme dit politiske ønske, din mærkesag, din vision for hvad der er vigtigt i den næste valgperiode. Send dit ønske til solkongenznabo@gmail.com og jeg laver det til en valgplakat. og viser resultatet her på bloggen og på instagram: solkongens_nabo.

I År er det valgår. Solkongens Nabo finder valgplakaten  yderst interessant som fænomen.
Der er en nostalgisk glæde ved at se lygtepæle og lignende, bliver tildækket med valgplakater i tiden op til det egentlige valg. I december måned har vi julebelysning, brændtemandler og julemænd i gadebilledet.

I valgperioden har vi valgplakater, valgflæsk og politikere i gadebilledet. 

Om det har en reel betydning for hvem der stemmer på hvem kan være tvivlsomt i tider hvor den almene befolkning hellere kigger på sociale medier en hvad der måtte hænge i lygtepælene. Men for det politiske bagland har det en betydning. De bliver aktiveret, føler demokratiets åndedrag når de hænger plakaterne op og godmodigt batler med politiskemodstandere om de bedste spots i gadebilledet.

Men Solkongens Nabo ser et æstetisk demokratisk potentiale i valgplakaten. I modsætning til blogindlæg og facebook opdateringer er en valgplakat fysisk. Den har en ægte materiel væren, samtidig med at den udbreder et slagfærdigt og letforståeligt budskab. Dens fysisketilstand giver valgplakaten en æstetiskværdi i sig selv.

Samtidig kan formlen, ideen bag valgplakaten virkelig udforme sig i æstetiske kvaliteter. En valgplakat skal udbrede simple budskaber, i hovedregelen et enkelt, Valgplakaten må være tydelig og simpel propaganda uden at blive misforstået som objektiv sandhed. Og simpel propaganda kan være smukt, æstetisk lækkert. Fascistiske og sovjetkommunistiske valgplakater var ofte æstetiske lækre og interessante. Samtidig med at de var utroværdig propaganda. Ofte med grove og menneskefjendske undertoner. Den danske plakat med en politibetjent der hjælper en and med ællinger over vejen er et andet eksempel på valgplakatens propagandistisk æstetiske kvalitet.

En valgplakat bliver ikke og skal ikke tolkes som objektiv formidling. Nej en valgplakat er og bliver tolket som subjektiv propaganda.
Det giver både en æstetisk frihed til at give den gas. Eneste begrænsning  på fantasien er om det kan virke stødende eller forvirrende, således at den der står på valgplakaten kan miste stemmer,eller fremstå useriøs.

I den her sammenhæng kan vi tænke helt ud af boksen. Din ide til en valgplakat skal ikke bane vej til et parti som vil realisere din vision. Nej visionen skal tænkes for at kunne retfærdiggøre en valgplakat.

Det giver dig frihedtil helt uden omsvøb at virkelig udtænke din ide, skrive din mærkesag helt krompromiløst og videre sende den i sin reneste form til mig. Så vil jeg om fortolke den til en skønvalgplakat.

En rådden banan eller billige udviklings zoner med havudsigt. Stem på Gnu

Progass. Stem for en fremtid med vækst

Er du sej så stem på Bent

Stem på djævelen

Jeg er sej men er du sej. Stem på Bertil


Undgå røde ører stem på Poul Plører

V

M

Postkonstruktivistisk Folkeparti


Stem på Lone sæt x på sedlen 

sæt x ved FL for vældfærd

Alliancen af forenede Ninja

Selvbruner og Mucai partyet

Gliderich smørhår. Jeg giver signerede fotos

Stem for Søren

Solkongens Nabo svælger i valgplakater- Udstillings fotos